H αυθαίρετη δόμηση στην Ελλάδα δεν είναι νέο φαινόμενο, θα λέγαμε είναι συνδεδεμένη με το DNA του Έλληνα. Σχεδόν όλες οι οικοδομές που κατασκευάστηκαν τα χρόνια της μεταπολίτευσης είχαν κάποιο αυθαίρετο χώρο, ενώ και οι νόμοι που αφορούσαν τη δόμηση άφηναν σε μηχανικούς, εργολάβους και ιδιοκτήτες περιθώρια για αυθαιρεσίες.
Ειδικά το φαινόμενο των ημιηπαιθρίων χώρων πήρε μεγάλες διαστάσεις και η ανάγκη για έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης εκφράστηκε για πρώτη φορά από το νόμο Μπιρμπίλη 3843/2010, νόμος ο οποίος για πρώτη φορά στα ελληνικά χρονικά έδινε τη δυνατότητα για νομιμοποιήσεις αυθαίρετων κατασκευών έναντι προστίμου.
Ο συγκεκριμένος νόμος βγήκε με στόχο να καταπολεμήσει τη δημιουργία νέων αυθαιρέτων και να υποχρεώσει τους ιδιοκτήτες ακινήτων με αυθαίρετα να τα δηλώσουν και να πληρώσουν ένα πρόστιμο διατήρησης. Στο συγκεκριμένο νόμο για πρώτη φορά εισήχθη και η έννοια της ταυτότητας κτιρίου όπου ο στόχος είναι με τη δημιουργία ενός μητρώου που θα περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες (αρχιτεκτονικά, στατικά, μηχανολογικά σχέδια, χρήσεις, νομιμοποιήσεις κλπ) για όλα τα κτήρια στην Ελλάδα έτσι ώστε και ο πολίτης να μπορεί να εξυπηρετείται άμεσα αλλά και το κράτος να μπορεί να ελέγχει την αυθαίρετη δόμηση.
Μετά τον 3843/2010 ψηφίστηκε ένας πιο γενικός νόμος για τα αυθαίρετα, ο 4014/2011, ο οποίος περιελάμβανε περισσότερες περιπτώσεις αυθαιρέτων κατασκευών προς νομιμοποίηση και αυτόν το νόμο ακολούθησε ο 4178/2013 που είναι σε ισχύ μέχρι και τις 8 Μαίου του 201(45 μήνες μετά την ψήφιση του). Ο 4014/11 δεν κατάφερε να προσελκύσει πολλούς ιδιοκτήτες για να νομιμοποιήσουν τα αυθαίρετά τους γιατί είχε αρκετά μεγάλα πρόστιμα, ενώ κρίθηκε και αντισυνταγματικός από το ΣΤΕ.
Ο 4178/2013 αντικατέστησε τον 4014/11 και ουσιαστικά είναι ένας πιο γενικός νόμος με ευνοϊκότερα πρόστιμα στις 95% των περιπτώσεων. Όλοι αυτοί οι νόμοι είναι προάγγελοι της ταυτότητας κτηρίου που υπάρχει εδώ και χρόνια σε άλλες χώρες και θα έπρεπε (όπως και το κτηματολόγιο που δε λέει να ολοκληρωθεί) να υπάρχει και στην Ελλάδα.
Όλοι οι νόμοι των αυθαιρέτων που πέρασαν από τη χώρα μας κινούνται στην ίδια λογική δηλαδή ο ιδιοκτήτης προσλαμβάνει έναν ιδιώτη μηχανικό και ο τελευταίος κάνει έλεγχο για αυθαίρετα στο ακίνητο. Ο έλεγχος περιλαμβάνει πολεοδομικά και ιδιοκτησιακά στοιχεία και φυσικά αυτοψία στο ακίνητο. Έπειτα ο μηχανικός κινεί τη διαδικασία νομιμοποίησης στη διαδικτυακή πλατφόρμα του ΤΕΕ (όπου οι πολίτες δεν έχουν πρόσβαση) και ο ιδιοκτήτης πληρώνει το πρόστιμο (είτε εφάπαξ είτε με δόσεις).
Ο μηχανικός έχει τόσο ποινικές όσο και πειθαρχικές ευθύνες γι αυτά που δηλώνει καθώς ο νόμος τον καθιστά υπεύθυνο για την ορθότητα της δήλωσης, ποινικές ευθύνες όμως έχει κι ο ιδιοκτήτης ο οποίος κάνει δήλωση του νόμου 1599/1986 όπου λέει ότι αυτά που δηλώνει είναι αληθή.
Οι περιπτώσεις που θα βρείτε μπροστά σας το νόμο των αυθαιρέτων είναι:
όταν θα μεταβιβάσετε το ακίνητο σας οπότε θα σας ζητηθεί βεβαίωση μηχανικού ότι έχουν τακτοποιηθεί οι αυθαιρεσίες (Η βεβαίωση αυτή είναι το έγγραφο που προκύπτει από το σύστημα του ΤΕΕ για τα αυθαίρετα όταν κάνετε τη διαδικασία τακτοποίησης)
Όταν θα χρειαστείτε να εκδώσετε κάποια άδεια (πχ προσθήκη στέγης) για νέες εργασίες στο ακίνητο. Ο νόμος λέει ότι για να εκδοθεί νέα άδεια θα πρέπει να έχετε νομιμοποιήσει τυχόν αυθαιρεσίες…
Σε περίπτωση που δεχθείτε κάποια καταγγελία στην πολεοδομία και κληθείτε να πληρώσετε πρόστιμο.
Μετά τις 8 Μαΐου 2017 αναμένεται είτε:
να εκδοθεί από το ΥΠΕΚΑ νέος νόμος ο οποίος σε non paper του Υπουργείου αναμένεται ευνοϊκότερος από τους προηγουμένους.
Να δοθεί νέα παράταση στον 4178/2013, αν το ΥΠΕΚΑ δεν προλάβει να ετοιμάσει το νέο νόμο! Αυτό θα σημαίνει πως η έκδοση του νέου νόμου μετατίθεται για αργότερα μέσα στο 2017!
Σε κάθε περίπτωση οι ιδιοκτήτες αυθαίρετων κατασκευών αργά ή γρήγορα θα αναγκαστούν να προβούν στην τακτοποίηση τους …
Πηγή: anakainisi.biz
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Προσβλητικά και υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.