Εκατοντάδες πλοία που πλέουν σε ευρωπαϊκά ύδατα, απενεργοποιούν στις
διαδρομές τους το σύστημα εντοπισμού τους, για να αποφύγουν τις αρχές
παρακολούθησης και κάνουν ύποπτους ελιγμούς κοντά σε τρομοκρατικά hot
spots.
[το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης των πλοίων (AIS-Automatic Identification System) -που συνδεεται με την πυξίδα και το GPS του, μεταδίδει στοιχεία μέσω δορυφόρου- πρέπει να είναι πάντα ενεργοποιημένο όταν είναι έξω από το λιμάνι, όταν μετακινείται ή είναι σε προσόρμιση.
Η μόνη περίπτωση που μπορεί να απενεργοποιεί το σύστημα αναγνώρισης είναι όταν ο καπετάνιος θεωρεί ότι βρίσκονται σε άμεσο κίνδυνο ή απειλείται η ασφάλεια τους (για παράδειγμα από πειρατές)
Η απενεργοποίηση του GPS, πρέπει να καταγράφεται στο ημερολόγιο του πλοίου.]
Σύμφωνα με το Maritime Intelligence Centre είναι δυνατόν να μεταφέρουν όπλα, ναρκωτικά αλλά και ανθρώπους.
Ειδικοί σε θέματα ασφάλειας λένε ότι, η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου απαιτεί μεγαλύτερο συντονισμό.
90% του παγκόσμιου εμπορίου μεταφέρεται από τη ναυτιλία. Κάθε πλοίο έχει ένα αριθμό αναγνώρισης που εκδίδεται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών, ( ΙΜΟ). Όμως, τα πλοία μπορούν να αλλάξουν την ταυτότητά τους και να αποφύγουν την παρακολούθηση.
Η Ισραηλινή εταιρεία Windward έχει δημιουργήσει ένα πρόγραμμα για να παρακολουθεί αυτές τις αλλαγές.
ο πρόεδρος της εταιρείας, Daniel Ami, αναφέρει για παράδειγμα
"Εδώ, το σύστημα ανιχνεύει στο χάρτη, την κίνηση ενός φορτηγού πλοίου που ταξιδεύει από Κίνα προς Βόρεια Κορέα.
"οι υπεύθυνοι για τη διακυβέρνηση αυτού του σκάφους αλλάζουν σκόπιμα όλους τους αριθμούς αναγνώρισης. (μπορούν να αλλάξουν το όνομα, το μέγεθος του, τη σημαία και το όνομα του ιδιοκτήτη του) Τα πάντα μπορούν να γίνουν γνωστά, μέσα από το ψηφιακό αποτύπωμα. Προφανώς κάποιος προσπαθεί να παρακάμψει τις κυρώσεις στη Βόρεια Κορέα"
Σε μια έρευνα που γνωστοποιήθηκε μέσω της εφημερίδας "the Times) του Λονδίνου, η εταιρεία Windward δείχνει ότι τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο αυτού του έτους, πραγματοποιήθηκαν στη θάλασσα 1.000 εμπορευματικές μεταφορές. Οι εμπειρογνώμονες για την ασφάλεια φοβούνται ότι οι εν λόγω μεταφορές αφορούν ναρκωτικά, όπλα, ακόμα και ανθρώπους.
Η ύποπτη δραστηριότητα μπορεί να ανιχνευθεί με τη σύγκριση των προηγούμενων διαδρομών του σκάφους.
(η παρακολούθησή τους επιβάλλεται όταν παραποιούν την ταυτοποίησή τους ή παρεκκλίνουν από τη συνήθη πορεία τους)
Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η Windward, τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2017,
40 πλοία εισήλθαν στην Ευρώπη από τη Λιβύη (κοντά σε σημείο δράσης (βάση) του Ισλαμικού κράτους), μετά εξαφανίστηκαν (έπαυσαν τη μετάδοση της θέσης τους)
20 πλοία έπλεαν στα νερά της Συρίας και του Λιβάνου και έκαναν αμβίβολες (με ασαφή λόγο) στάσεις για έως και 6 ώρες πριν να πλησιάσουν στην ΄Ηπειρο. αυτό ισοδυναμεί με εκατοντάδες πλοία ετησίως, αν προσαρμόσουμε αντίστοιχα τα δεδομένα μας.
κατά τη διάρκεια της ίδιας περιόδου σκάφη από αλλού "went dark "σε 2.850 περιπτώσεις, πριν από την είσοδο τους στην Ευρώπη.
Περισσότερα από 300 σκάφη που είναι εγγεγραμμένα στις ευρωπαϊκές θάλασσες, εντοπίστηκαν με μη έγκυρη ναυτιλιακή καταγραφή, σε αυτά συμπεριλαμβάνονται τα 50 σκάφη που εισήλθαν στα βρετανικά ύδατα.
Οι ειδικοί αναλυτές για την ασφάλεια, προειδοποιούν ότι υπάρχει ανησυχία για παράνομη δραστηριότητα, φορτηγά πλοία αγκυροβολούν σε ξένα ύδατα για να μεταφέρουν ανθρώπους, όπλα και ναρκωτικά σε μικρότερα σκάφη, αποφεύγοντας τον εντοπισμό από ναυτιλιακές αρχές.
ένα τεράστιο φορτηγό πλοίο σε θέση ενός ναυτικού μιλίου από ένα μικρό νησί στις Εβρίδες, πρέπει να ελεγχθεί σε σχέση με τα μικρά αλιευτικά σκάφη που βρέθηκαν τότε, διάσπαρτα σε αυτή τη μικρή γωνιά του Ατλαντικού.
Η παράλογη εμφάνιση του πλοίου, με σημαία της Κύπρου, που σχεδιάστηκε για να αποθηκεύει μεγάλες ποσότητες ψαριών, έκανε σαφώς ύποπτο το ταξίδι του.
για τρία χρόνια έπλεε μεταξύ της Βόρειας Ευρώπης και της Δυτικής Αφρικής, αλλά στα μέσα Ιανουαρίου παρέκκλινε από την κανονική διαδρομή του για να επισκεφτεί την Ουκρανία πριν από την είσοδό του, στη Μεσόγειο θάλασσα.
Καθώς έπλεε προς το Γιβραλτάρ, σύμφωνα με την Windward (maritime analytics company) έκανε για 12 μέρες αμφίβολους ελιγμούς, παρασύρθηκε εκτός πορείας και το σύστημα εντοπισμού, απενεργοποιήθηκε σε πολλές περιπτώσεις.
δεν μπορούν να αποδειχθούν ούτε οι συγκεκριμένες δραστηριότητες του πληρώματος, ούτε η πρόθεσή του, αλλά οι αναλυτές της Windward (που εδρεύει στο Ισραήλ), αναφέρουν με ανησυχία ότι το πλοίο "σκοτείνιασε" για 28 ώρες, μέσα στην περιοχή του λιμένα του Οράν της Αλγερίας, μια περιοχή διαβόητη για "trucking" όπλων, μεταναστών και ναρκωτικών.
σύμφωνα με τον Ami Daniel (Windward chief executive) ο υψηλός κίνδυνος σύγκρουσης, έκανε αυτή την κίνηση πολύ λανθασμένη, αν όχι παραβατική, για ένα πλοίο που απενεργοποίησε στο σύστημα αναγνώρισης [automatic identification system (AIS)] στο μέσον ενός τόσο πολυσύχναστου στενού.
Ο ίδιος εξέφρασε την ανησυχία του και από την επόμενη κίνηση του πλοίου, καθώς σταμάτησε στο σκωτσέζικο νησί Islay, το νοτιότερο νησί των Inner Hebrides (εσωτερικές Εβρίδες) για 11 ώρες. Δεν υπήρχαν μεγάλα λιμάνια στην περιοχή και δεν είχε κανένα κίνητρο “incentive” για να βρίσκεται εκεί, αυξάνοντας την προοπτική να έχει εμπλακεί σε παράνομες ανταλλαγές, όπως ναρκωτικά ή όπλα.
[σύμφωνα με τους παγκόσμιους κανόνες για όλα τα σκάφη, πρέπει να αναφέρουν το τελευταίο λιμάνι τους, όταν φτάνουν σε ένα νέο λιμάνι.
αλλά όταν το πλοίο κάνει μια μεταφορά (ανταλλαγή) στη μέση του ωκεανού, δεν επικαλούνται κάποιο λιμάνι, έτσι τα στελέχη του (διακυβέρνηση του σκάφους) έχουν βρει έναν τρόπο να παρακάμψουν την εμφάνιση των θέσεων συναλλαγών τους, ενώπιον των αρχών]
Περίπου την ίδια ώρα, αλλά σε πάνω από 2.500 ναυτικά μίλια απόσταση, ένα πετρελαιοφόρο απέπλευσε από τη Λιβύη προς την Ελλάδα, αλλά όχι πριν πραγματοποιήσει δύο ασυνήθιστες στάσεις, στις οποίες "drifted" για 7 και 15 ώρες αντίστοιχα. Αυτό αυξάνει την πιθανότητα να είχε συναντηθεί με άλλο πλοίο για παράνομη ανταλλαγή.
Ένα άλλο πλοίο που έπλευσε από το Λιβυκό λιμάνι του Tobruk το Φεβρουάριο, σταμάτησε για δύο ημέρες σε ένα μικρό τουριστικό θέρετρο στην Κρήτη, αυξάνοντας τις ανησυχίες ότι μπορεί να εμπλέκεται στην παράνομη διακίνηση ανθρώπων.
οι αμφισβητούμενες κινήσεις αυτών των πλοίων αλλά και εκατοντάδων άλλων πλοίων απεικονίζουν τις ανησυχίες των ειδικών για την ασφάλεια στη θάλασσα.
η έρευνα των ύποπτων πλοίων χρειάζεται πληροφόρηση,εξελιγμένη τεχνολογία, πολιτική βούληση, συντονισμό, κανονισμούς και νομοθεσία και στη συνέχεια αποδεικτικά στοιχεία για το δικαστήριο.
πριν από λίγες βδομάδες ανοικτά των ακτών της Φλόριντας, το λιμενικό σώμα κατάσχεσε 660 κιλά κοκαΐνης αξίας περίπου 420 εκατομμυρίων δολαρίων .
πηγή 10-3-17
http://www.theaustralian.com.au/news/world/the-times/ghost-ships-in-european-waters-spark-terror-fears/news-story/3feb40bc6f450f1a2fe390dcefd05b1d
Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν προέρχονται από την Windward, μια ισραηλινή εταιρεία θαλάσσιων πληροφοριών, η οποία συγκεντρώνει όλα τα δεδομένα της παγκόσμιας ναυτιλίας από δημόσιες και ιδιωτικές πηγές και χρησιμοποιεί αλγόριθμους για τον εντοπισμό ασυνήθων ή ύποπτων δραστηριοτήτων
ο βετεράνος του ισραηλινού ναυτικού Ami Daniel (CEO and co-founder of the Windward company) δείχνει την οθόνη του υπολογιστή του και εξηγεί γιατί το πλοίο που παρακολουθεί θα έπρεπε να το είχαν σταματήσει για έρευνα.
(το Φεβρουάριο του 2016, ένα πλοίο έπλευσε κοντά στο Λιβυκό λιμάνι του Tobruk και περίμενε τέσσερις ημέρες σε απόσταση περισσότερο από ένα μίλι από την ακτή, χωρίς ποτέ να αγκυροβολήσει, στη συνέχεια κινήθηκε δυτικά προς την πόλη Μισράτα στη Λιβύη, που ποτέ πριν δεν είχε επισκεφθεί. Στη συνέχεια ήρθε Ελλάδα, όπου περίμενε για άλλες τέσσερις ημέρες offshore.
ότι, μετέφερε το πλοίο -ενδεχομένως ναρκωτικά, όπλα ή ανθρώπους- πιθανόν να βρήκε το δρόμο του προς τις ακτές της Ευρώπης, είπε ο Ami Daniel )
Σε μια εποχή βαθιάς ανησυχίας για το λαθρεμπόριο μεταναστών, η εταιρεία Windward έχει τη δυνατότητα να εντοπίσει τέτοιες ύποπτες συμπεριφορές πλοίων στη θάλασσα, που διαφορετικά θα περνούσαν απαρατήρητες.
Υπάρχει τεράστιο κενό, προσπαθούμε να φέρουμε ορατότητα στους ωκεανούς. Η Ευρώπη έχει από καιρό συνειδητοποιήσει το θαλάσσιο λαθρεμπόριο, που το λένε "back door" στην μήκους 65.000 χιλιομέτρων ακτογραμμής.
90% του παγκόσμιου εμπορίου γίνεται μέσω των ωκεανών και των λιμένων, απλά δεν μπορεί να ελεγχθεί ούτε ένα μικρό μέρος του συνόλου των εμπορευματοκιβωτίων. Για το λόγο αυτό, προσπαθούμε να το περιορίσουμε, με λίστες παρακολούθησης των πλοίων.
πάνω από το ήμισυ των πλοίων που εισέρχονται στην Ευρώπη φέρουν τις λεγόμενες σημαίες ευκαιρίας -
- χώρες όπως ο Παναμάς που δεν απαιτούν σχεδόν καθόλου ελέγχο για να εγγραφούν τα πλοία - και περίπου το ένα τοις εκατό των πλοίων πλέουν με μια εντελώς ψευδή ταυτότητα, δήλωσε ο Daniel.
η Windward, που δημιουργήθηκε από τον Daniel μετά την θητεία του στο ισραηλινό ναυτικό, του επέτρεψε να καταλάβει ποιες υπηρεσίες ασφάλειας των πληροφοριών λείπουν, ισχυρίζεται ότι θα καλύψει αυτό το κενό παρέχοντας στο λεπτό και σε βάθος πληροφορίες σχετικά με τα πλοία, ενώ κάνει επίσης ελέγχους, σχετικά με την ιδιοκτησία και την ιστορία τους.
Αν οι δραστηριότητες του πλοίου είναι ασυνήθιστες - απενεργοποίηση του ραντάρ ή επίσκεψη σε επικίνδυνη τοποθεσία- θα επισημαίνεται.
Αν και δεν είναι η μόνη εταιρεία που προσφέρει τέτοιες λύσεις, έχει τουλάχιστον έναν εξέχοντα υποστηρικτή:
Ο πρώην επικεφαλής της CIA, chief David Petraeus επένδυσε πρόσφατα, ένα άγνωστο ποσό στην εταιρεία.
Η σύλληψη λαθρεμπόρων εξακολουθεί να περιορίζεται από μια σειρά παραγόντων, συμπεριλαμβανομένης της νομοθεσίας που ποικίλλει από χώρα σε χώρα, δήλωσε ο Michael Newton, συνεκδότης του βιβλίου " Prosecuting Maritime Piracy".
"Αλλά η σταθερή απόδειξη των αδικιών θα μπορούσε να επιτρέψει την ταχύτερη παρακολούθηση" είπε
πηγή 11-2-16
http://www.dailymail.co.uk/wires/afp/article-3441992/Israeli-navy-vet-wants-sink-smugglers-sea-data.html
********************************************************************
στις 2-9-15, η Ελληνική Ακτοφυλακή κατέσχεσε από το φορτηγό πλοίο Haddad Ι, (με σημαία Βολιβίας) που εντοπίστηκε να πλέει νοτιοανατολικά της Κρήτης, εμπορευματοκιβώτια με παράνομο πολεμικό υλικό (κυνηγετικού τύπου όπλα, χωρίς νόμιμα παραστατικά)
Το πλοίο (που ανήκει σε ελληνικών συμφερόντων εταιρεία που εδρεύει στον Πειραιά) είχε ξεκινήσει το δρομολόγιό του την 29η Αυγούστου από την Αλεξανδρέττα (Iskenderum) της Τουρκίας και είχε δηλώσει ως τελικό προορισμό τη Μισράτα της Λιβύης.
Το διάστημα από τον Ιούνιο μέχρι και την 29η Αυγούστου, το πλοίο «Haddad 1» είχε καταπλεύσει σε Αμμόχωστο (Κύπρος), Αλεξανδρέττα (Τουρκία), Αλεξάνδρεια (Αίγυπτος) και στο λιμάνι Tobruk της Λιβύης.
[Σημειώνεται ότι από τον Αύγουστο του 2014 έως την 1η Φεβρουαρίου 2015 το πλοίο λεγόταν «Μamo» και έφερε σημαία Καμπότζης, ενώ την εξαετία 2008 - 2014 το όνομά του ήταν Arxon και ταξίδευε υπό σημαία Ελλάδας. Την ευθύνη της περαιτέρω έρευνας έχει η Αρχή για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος.]
στις 3-3-17 ο Σύρος καπετάνιος και το εξαμελές πλήρωμα του πλοίου Haddad I, (στα αμπάρια του οποίου βρέθηκαν 5.000 καραμπίνες, τουρκικής κατασκευής, και σχεδόν μισό εκατομμύριο σφαίρες) καταδικάστηκαν σε 15ετή ποινή κάθειρξης.
*****************************
Πάντως, η υπόθεση φέρεται να έχει πολλές ομοιότητες με εκείνη του πλοίου Noor M, που είχε ακινητοποιηθεί από το Λιμενικό ανοικτά της Ρόδου, το φθινόπωρο του 2013. Στο πλοίο είχαν βρεθεί κοντέινερ με εκατομμύρια σφαίρες για καλάσνικοφ. Ως εξαγωγέας του πολεμικού υλικού εμφανιζόταν ουκρανική αμυντική βιομηχανία και ως παραλήπτης το υπουργείο Αμυνας της Λιβύης. Αντίστοιχα, από τα κατασχεθέντα έγγραφα προέκυπτε ότι το πλοίο ανήκε στην ιδιοκτησία τουρκικής εταιρείας με έδρα την Κωνσταντινούπολη.
πηγή 2-9-15
http://www.kathimerini.gr/829188/article/epikairothta/ellada/ellhnikh-etaireia-pisw-apo-to-ploio-poy-metefere-opla
[το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης των πλοίων (AIS-Automatic Identification System) -που συνδεεται με την πυξίδα και το GPS του, μεταδίδει στοιχεία μέσω δορυφόρου- πρέπει να είναι πάντα ενεργοποιημένο όταν είναι έξω από το λιμάνι, όταν μετακινείται ή είναι σε προσόρμιση.
Η μόνη περίπτωση που μπορεί να απενεργοποιεί το σύστημα αναγνώρισης είναι όταν ο καπετάνιος θεωρεί ότι βρίσκονται σε άμεσο κίνδυνο ή απειλείται η ασφάλεια τους (για παράδειγμα από πειρατές)
Η απενεργοποίηση του GPS, πρέπει να καταγράφεται στο ημερολόγιο του πλοίου.]
Σύμφωνα με το Maritime Intelligence Centre είναι δυνατόν να μεταφέρουν όπλα, ναρκωτικά αλλά και ανθρώπους.
Ειδικοί σε θέματα ασφάλειας λένε ότι, η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου απαιτεί μεγαλύτερο συντονισμό.
90% του παγκόσμιου εμπορίου μεταφέρεται από τη ναυτιλία. Κάθε πλοίο έχει ένα αριθμό αναγνώρισης που εκδίδεται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών, ( ΙΜΟ). Όμως, τα πλοία μπορούν να αλλάξουν την ταυτότητά τους και να αποφύγουν την παρακολούθηση.
Η Ισραηλινή εταιρεία Windward έχει δημιουργήσει ένα πρόγραμμα για να παρακολουθεί αυτές τις αλλαγές.
ο πρόεδρος της εταιρείας, Daniel Ami, αναφέρει για παράδειγμα
"Εδώ, το σύστημα ανιχνεύει στο χάρτη, την κίνηση ενός φορτηγού πλοίου που ταξιδεύει από Κίνα προς Βόρεια Κορέα.
"οι υπεύθυνοι για τη διακυβέρνηση αυτού του σκάφους αλλάζουν σκόπιμα όλους τους αριθμούς αναγνώρισης. (μπορούν να αλλάξουν το όνομα, το μέγεθος του, τη σημαία και το όνομα του ιδιοκτήτη του) Τα πάντα μπορούν να γίνουν γνωστά, μέσα από το ψηφιακό αποτύπωμα. Προφανώς κάποιος προσπαθεί να παρακάμψει τις κυρώσεις στη Βόρεια Κορέα"
Σε μια έρευνα που γνωστοποιήθηκε μέσω της εφημερίδας "the Times) του Λονδίνου, η εταιρεία Windward δείχνει ότι τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο αυτού του έτους, πραγματοποιήθηκαν στη θάλασσα 1.000 εμπορευματικές μεταφορές. Οι εμπειρογνώμονες για την ασφάλεια φοβούνται ότι οι εν λόγω μεταφορές αφορούν ναρκωτικά, όπλα, ακόμα και ανθρώπους.
Η ύποπτη δραστηριότητα μπορεί να ανιχνευθεί με τη σύγκριση των προηγούμενων διαδρομών του σκάφους.
(η παρακολούθησή τους επιβάλλεται όταν παραποιούν την ταυτοποίησή τους ή παρεκκλίνουν από τη συνήθη πορεία τους)
Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η Windward, τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2017,
40 πλοία εισήλθαν στην Ευρώπη από τη Λιβύη (κοντά σε σημείο δράσης (βάση) του Ισλαμικού κράτους), μετά εξαφανίστηκαν (έπαυσαν τη μετάδοση της θέσης τους)
20 πλοία έπλεαν στα νερά της Συρίας και του Λιβάνου και έκαναν αμβίβολες (με ασαφή λόγο) στάσεις για έως και 6 ώρες πριν να πλησιάσουν στην ΄Ηπειρο. αυτό ισοδυναμεί με εκατοντάδες πλοία ετησίως, αν προσαρμόσουμε αντίστοιχα τα δεδομένα μας.
κατά τη διάρκεια της ίδιας περιόδου σκάφη από αλλού "went dark "σε 2.850 περιπτώσεις, πριν από την είσοδο τους στην Ευρώπη.
Περισσότερα από 300 σκάφη που είναι εγγεγραμμένα στις ευρωπαϊκές θάλασσες, εντοπίστηκαν με μη έγκυρη ναυτιλιακή καταγραφή, σε αυτά συμπεριλαμβάνονται τα 50 σκάφη που εισήλθαν στα βρετανικά ύδατα.
Οι ειδικοί αναλυτές για την ασφάλεια, προειδοποιούν ότι υπάρχει ανησυχία για παράνομη δραστηριότητα, φορτηγά πλοία αγκυροβολούν σε ξένα ύδατα για να μεταφέρουν ανθρώπους, όπλα και ναρκωτικά σε μικρότερα σκάφη, αποφεύγοντας τον εντοπισμό από ναυτιλιακές αρχές.
ένα τεράστιο φορτηγό πλοίο σε θέση ενός ναυτικού μιλίου από ένα μικρό νησί στις Εβρίδες, πρέπει να ελεγχθεί σε σχέση με τα μικρά αλιευτικά σκάφη που βρέθηκαν τότε, διάσπαρτα σε αυτή τη μικρή γωνιά του Ατλαντικού.
Η παράλογη εμφάνιση του πλοίου, με σημαία της Κύπρου, που σχεδιάστηκε για να αποθηκεύει μεγάλες ποσότητες ψαριών, έκανε σαφώς ύποπτο το ταξίδι του.
για τρία χρόνια έπλεε μεταξύ της Βόρειας Ευρώπης και της Δυτικής Αφρικής, αλλά στα μέσα Ιανουαρίου παρέκκλινε από την κανονική διαδρομή του για να επισκεφτεί την Ουκρανία πριν από την είσοδό του, στη Μεσόγειο θάλασσα.
Καθώς έπλεε προς το Γιβραλτάρ, σύμφωνα με την Windward (maritime analytics company) έκανε για 12 μέρες αμφίβολους ελιγμούς, παρασύρθηκε εκτός πορείας και το σύστημα εντοπισμού, απενεργοποιήθηκε σε πολλές περιπτώσεις.
δεν μπορούν να αποδειχθούν ούτε οι συγκεκριμένες δραστηριότητες του πληρώματος, ούτε η πρόθεσή του, αλλά οι αναλυτές της Windward (που εδρεύει στο Ισραήλ), αναφέρουν με ανησυχία ότι το πλοίο "σκοτείνιασε" για 28 ώρες, μέσα στην περιοχή του λιμένα του Οράν της Αλγερίας, μια περιοχή διαβόητη για "trucking" όπλων, μεταναστών και ναρκωτικών.
σύμφωνα με τον Ami Daniel (Windward chief executive) ο υψηλός κίνδυνος σύγκρουσης, έκανε αυτή την κίνηση πολύ λανθασμένη, αν όχι παραβατική, για ένα πλοίο που απενεργοποίησε στο σύστημα αναγνώρισης [automatic identification system (AIS)] στο μέσον ενός τόσο πολυσύχναστου στενού.
Ο ίδιος εξέφρασε την ανησυχία του και από την επόμενη κίνηση του πλοίου, καθώς σταμάτησε στο σκωτσέζικο νησί Islay, το νοτιότερο νησί των Inner Hebrides (εσωτερικές Εβρίδες) για 11 ώρες. Δεν υπήρχαν μεγάλα λιμάνια στην περιοχή και δεν είχε κανένα κίνητρο “incentive” για να βρίσκεται εκεί, αυξάνοντας την προοπτική να έχει εμπλακεί σε παράνομες ανταλλαγές, όπως ναρκωτικά ή όπλα.
[σύμφωνα με τους παγκόσμιους κανόνες για όλα τα σκάφη, πρέπει να αναφέρουν το τελευταίο λιμάνι τους, όταν φτάνουν σε ένα νέο λιμάνι.
αλλά όταν το πλοίο κάνει μια μεταφορά (ανταλλαγή) στη μέση του ωκεανού, δεν επικαλούνται κάποιο λιμάνι, έτσι τα στελέχη του (διακυβέρνηση του σκάφους) έχουν βρει έναν τρόπο να παρακάμψουν την εμφάνιση των θέσεων συναλλαγών τους, ενώπιον των αρχών]
Περίπου την ίδια ώρα, αλλά σε πάνω από 2.500 ναυτικά μίλια απόσταση, ένα πετρελαιοφόρο απέπλευσε από τη Λιβύη προς την Ελλάδα, αλλά όχι πριν πραγματοποιήσει δύο ασυνήθιστες στάσεις, στις οποίες "drifted" για 7 και 15 ώρες αντίστοιχα. Αυτό αυξάνει την πιθανότητα να είχε συναντηθεί με άλλο πλοίο για παράνομη ανταλλαγή.
Ένα άλλο πλοίο που έπλευσε από το Λιβυκό λιμάνι του Tobruk το Φεβρουάριο, σταμάτησε για δύο ημέρες σε ένα μικρό τουριστικό θέρετρο στην Κρήτη, αυξάνοντας τις ανησυχίες ότι μπορεί να εμπλέκεται στην παράνομη διακίνηση ανθρώπων.
οι αμφισβητούμενες κινήσεις αυτών των πλοίων αλλά και εκατοντάδων άλλων πλοίων απεικονίζουν τις ανησυχίες των ειδικών για την ασφάλεια στη θάλασσα.
η έρευνα των ύποπτων πλοίων χρειάζεται πληροφόρηση,εξελιγμένη τεχνολογία, πολιτική βούληση, συντονισμό, κανονισμούς και νομοθεσία και στη συνέχεια αποδεικτικά στοιχεία για το δικαστήριο.
πριν από λίγες βδομάδες ανοικτά των ακτών της Φλόριντας, το λιμενικό σώμα κατάσχεσε 660 κιλά κοκαΐνης αξίας περίπου 420 εκατομμυρίων δολαρίων .
πηγή 10-3-17
http://www.theaustralian.com.au/news/world/the-times/ghost-ships-in-european-waters-spark-terror-fears/news-story/3feb40bc6f450f1a2fe390dcefd05b1d
Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν προέρχονται από την Windward, μια ισραηλινή εταιρεία θαλάσσιων πληροφοριών, η οποία συγκεντρώνει όλα τα δεδομένα της παγκόσμιας ναυτιλίας από δημόσιες και ιδιωτικές πηγές και χρησιμοποιεί αλγόριθμους για τον εντοπισμό ασυνήθων ή ύποπτων δραστηριοτήτων
ο βετεράνος του ισραηλινού ναυτικού Ami Daniel (CEO and co-founder of the Windward company) δείχνει την οθόνη του υπολογιστή του και εξηγεί γιατί το πλοίο που παρακολουθεί θα έπρεπε να το είχαν σταματήσει για έρευνα.
(το Φεβρουάριο του 2016, ένα πλοίο έπλευσε κοντά στο Λιβυκό λιμάνι του Tobruk και περίμενε τέσσερις ημέρες σε απόσταση περισσότερο από ένα μίλι από την ακτή, χωρίς ποτέ να αγκυροβολήσει, στη συνέχεια κινήθηκε δυτικά προς την πόλη Μισράτα στη Λιβύη, που ποτέ πριν δεν είχε επισκεφθεί. Στη συνέχεια ήρθε Ελλάδα, όπου περίμενε για άλλες τέσσερις ημέρες offshore.
ότι, μετέφερε το πλοίο -ενδεχομένως ναρκωτικά, όπλα ή ανθρώπους- πιθανόν να βρήκε το δρόμο του προς τις ακτές της Ευρώπης, είπε ο Ami Daniel )
Σε μια εποχή βαθιάς ανησυχίας για το λαθρεμπόριο μεταναστών, η εταιρεία Windward έχει τη δυνατότητα να εντοπίσει τέτοιες ύποπτες συμπεριφορές πλοίων στη θάλασσα, που διαφορετικά θα περνούσαν απαρατήρητες.
Υπάρχει τεράστιο κενό, προσπαθούμε να φέρουμε ορατότητα στους ωκεανούς. Η Ευρώπη έχει από καιρό συνειδητοποιήσει το θαλάσσιο λαθρεμπόριο, που το λένε "back door" στην μήκους 65.000 χιλιομέτρων ακτογραμμής.
90% του παγκόσμιου εμπορίου γίνεται μέσω των ωκεανών και των λιμένων, απλά δεν μπορεί να ελεγχθεί ούτε ένα μικρό μέρος του συνόλου των εμπορευματοκιβωτίων. Για το λόγο αυτό, προσπαθούμε να το περιορίσουμε, με λίστες παρακολούθησης των πλοίων.
πάνω από το ήμισυ των πλοίων που εισέρχονται στην Ευρώπη φέρουν τις λεγόμενες σημαίες ευκαιρίας -
- χώρες όπως ο Παναμάς που δεν απαιτούν σχεδόν καθόλου ελέγχο για να εγγραφούν τα πλοία - και περίπου το ένα τοις εκατό των πλοίων πλέουν με μια εντελώς ψευδή ταυτότητα, δήλωσε ο Daniel.
η Windward, που δημιουργήθηκε από τον Daniel μετά την θητεία του στο ισραηλινό ναυτικό, του επέτρεψε να καταλάβει ποιες υπηρεσίες ασφάλειας των πληροφοριών λείπουν, ισχυρίζεται ότι θα καλύψει αυτό το κενό παρέχοντας στο λεπτό και σε βάθος πληροφορίες σχετικά με τα πλοία, ενώ κάνει επίσης ελέγχους, σχετικά με την ιδιοκτησία και την ιστορία τους.
Αν οι δραστηριότητες του πλοίου είναι ασυνήθιστες - απενεργοποίηση του ραντάρ ή επίσκεψη σε επικίνδυνη τοποθεσία- θα επισημαίνεται.
Αν και δεν είναι η μόνη εταιρεία που προσφέρει τέτοιες λύσεις, έχει τουλάχιστον έναν εξέχοντα υποστηρικτή:
Ο πρώην επικεφαλής της CIA, chief David Petraeus επένδυσε πρόσφατα, ένα άγνωστο ποσό στην εταιρεία.
Η σύλληψη λαθρεμπόρων εξακολουθεί να περιορίζεται από μια σειρά παραγόντων, συμπεριλαμβανομένης της νομοθεσίας που ποικίλλει από χώρα σε χώρα, δήλωσε ο Michael Newton, συνεκδότης του βιβλίου " Prosecuting Maritime Piracy".
"Αλλά η σταθερή απόδειξη των αδικιών θα μπορούσε να επιτρέψει την ταχύτερη παρακολούθηση" είπε
πηγή 11-2-16
http://www.dailymail.co.uk/wires/afp/article-3441992/Israeli-navy-vet-wants-sink-smugglers-sea-data.html
********************************************************************
στις 2-9-15, η Ελληνική Ακτοφυλακή κατέσχεσε από το φορτηγό πλοίο Haddad Ι, (με σημαία Βολιβίας) που εντοπίστηκε να πλέει νοτιοανατολικά της Κρήτης, εμπορευματοκιβώτια με παράνομο πολεμικό υλικό (κυνηγετικού τύπου όπλα, χωρίς νόμιμα παραστατικά)
Το πλοίο (που ανήκει σε ελληνικών συμφερόντων εταιρεία που εδρεύει στον Πειραιά) είχε ξεκινήσει το δρομολόγιό του την 29η Αυγούστου από την Αλεξανδρέττα (Iskenderum) της Τουρκίας και είχε δηλώσει ως τελικό προορισμό τη Μισράτα της Λιβύης.
Το διάστημα από τον Ιούνιο μέχρι και την 29η Αυγούστου, το πλοίο «Haddad 1» είχε καταπλεύσει σε Αμμόχωστο (Κύπρος), Αλεξανδρέττα (Τουρκία), Αλεξάνδρεια (Αίγυπτος) και στο λιμάνι Tobruk της Λιβύης.
[Σημειώνεται ότι από τον Αύγουστο του 2014 έως την 1η Φεβρουαρίου 2015 το πλοίο λεγόταν «Μamo» και έφερε σημαία Καμπότζης, ενώ την εξαετία 2008 - 2014 το όνομά του ήταν Arxon και ταξίδευε υπό σημαία Ελλάδας. Την ευθύνη της περαιτέρω έρευνας έχει η Αρχή για το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος.]
στις 3-3-17 ο Σύρος καπετάνιος και το εξαμελές πλήρωμα του πλοίου Haddad I, (στα αμπάρια του οποίου βρέθηκαν 5.000 καραμπίνες, τουρκικής κατασκευής, και σχεδόν μισό εκατομμύριο σφαίρες) καταδικάστηκαν σε 15ετή ποινή κάθειρξης.
*****************************
Πάντως, η υπόθεση φέρεται να έχει πολλές ομοιότητες με εκείνη του πλοίου Noor M, που είχε ακινητοποιηθεί από το Λιμενικό ανοικτά της Ρόδου, το φθινόπωρο του 2013. Στο πλοίο είχαν βρεθεί κοντέινερ με εκατομμύρια σφαίρες για καλάσνικοφ. Ως εξαγωγέας του πολεμικού υλικού εμφανιζόταν ουκρανική αμυντική βιομηχανία και ως παραλήπτης το υπουργείο Αμυνας της Λιβύης. Αντίστοιχα, από τα κατασχεθέντα έγγραφα προέκυπτε ότι το πλοίο ανήκε στην ιδιοκτησία τουρκικής εταιρείας με έδρα την Κωνσταντινούπολη.
πηγή 2-9-15
http://www.kathimerini.gr/829188/article/epikairothta/ellada/ellhnikh-etaireia-pisw-apo-to-ploio-poy-metefere-opla
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Προσβλητικά και υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.